Hebben Motorfietsen Veiligheidsgordels?

De meeste verkeersongevallen gebeuren omdat mensen soms niet om veiligheidsgordels geven. Maar hebben motorfietsen veiligheidsgordels? Je herinnert je misschien de wet van traagheid uit de natuurkunde van de middelbare school.

Het stelt in feite dat als een object met een specifieke snelheid en in een bepaalde richting gaat, het met die snelheid zal blijven bewegen en tenzij het wordt gestopt door een externe kracht, het op dat pad zal doorgaan. Dit is ook bekend door de eerste wet van Newton. Als je ooit hebt geprobeerd van een skateboard af te stappen, weet je dat het kan worden gestopt door een externe kracht.

Wat is de betekenis hiervan? Omdat het om deze reden is dat u een veiligheidsgordel in een auto moet dragen. Je moet er een dragen als je op een motorfiets rijdt. Laten we zeggen dat een auto met 48 km/u rijdt als hij tegen een vrachtwagen botst. De auto stopt abrupt. De inzittende van de auto zal door de wet van traagheid vooruit blijven gaan. Ze lopen het risico uit het voertuig te worden geslingerd door de voorruit en in de vrachtwagen als ze geen veiligheidsgordel hebben om ze te stoppen.

In dat geval wordt de energie van de klap door hun lichaam opgenomen. Zoals je mag verwachten, kan dit leiden tot catastrofale schade of erger. In plaats daarvan, als de persoon een veiligheidsgordel had gedragen, zouden ze uit het voertuig zijn gegooid. Als de auto bezwijkt onder de botsingskracht, wordt een groot deel van de energie door de auto zelf geabsorbeerd, waardoor de inzittende wordt beschermd tegen het ergste van de crash.

Dit geldt voor auto’s, maar niet voor motorfietsen. Omdat auto’s vier wielen hebben. Ze zijn vrij stabiel en kantelen niet gemakkelijk (in tegenstelling tot motorfietsen). In de meeste auto’s omringt de cabine de inzittenden, waardoor ze relatief veilig zijn bij een aanrijding. Motoren vallen niet in een van deze categorieën.

Het is veiliger voor de berijder(s), als ze niet direct na een incident op de motor rijden. Laten we zeggen dat we de auto in het Tbone-voorbeeld vervangen door een motorfiets. De motorfiets zal waarschijnlijk op zijn kant bezwijken als deze tegen de vrachtwagen botst.

Als de berijder vastzit aan de motor, wordt deze ook meegesleept. In plaats daarvan, als de berijder niet wordt tegengehouden, is er een grotere kans dat ze geleidelijker afdalen als ze van de motorfiets worden geslingerd. In deze situatie absorbeert hun lichaam een kleiner percentage van de impactenergie van het ongeval, waardoor ze veiliger zijn.

Wetten Over Veiligheidsgordels Voor Fietsen

De wet maakt uitzonderingen voor voertuigen die geen veiligheidsgordels nodig hebben (zoals motorfietsen, die binnenkort zullen worden besproken), evenals de woonruimten van campers en de regio’s van grote vrachtwagens die voornamelijk worden gebruikt voor het vervoeren van producten.

Bepaalde banen zijn vrijgesteld van de veiligheidsgordelverordening, inclusief sanitaire medewerkers, postbezorgers op het platteland en krantenbezorgers, die allemaal alleen zijn vrijgesteld op hun routes. Er is ook een medische uitsluiting voor iedereen voor wie het gebruik van een veiligheidsgordel volgens een arts ongepast of schadelijk zou zijn.

Florida Statute 316.211 stelt dat alle motorrijders helmen moeten dragen die voldoen aan de federale veiligheidsnormen. Oogbescherming is ook vereist voor chauffeurs. Er zijn twee uitzonderingen op deze wet.

Voor fietsen met een cilinderinhoud van minder dan 50 kubieke centimeter, twee pk of minder en een snelheid van minder dan 30 km per uur is een helm niet verplicht. Een helm is niet verplicht voor motorrijders ouder dan 21 jaar als hun verzekering medische kosten dekt bij een ongeval.

Nu, waarom is het nu zo? Het was niet altijd zo. 30 jaar lang had Florida een verplichte helmregel totdat de wetgever in 2000 een wetsvoorstel aannam dat de huidige uitsluitingen toestond. De toenmalige regering Jeb Bush ondertekende het in de wet. Na jaren campagne voeren van motorrijders, die beweerden dat het al dan niet dragen van een helm een persoonlijke keuze was, werd de beslissing genomen.

Toekomstige Motorfietsen Zullen Veiligheidsgordels Hebben?

Honda heeft onlangs een patent aangevraagd om een gordelsysteem voor motorfietsen te maken. Het is mogelijk dat het niet alleen een marketingtruc is. Honda’s Gold Wing was de eerste motorfiets met een airbagsysteem en werd in 2005 geïntroduceerd.

Honda kan het veiligheidsgordelsysteem gebruiken om de effectiviteit van zijn airbags in een toekomstige Gold Wing te vergroten. Natuurlijk is Honda zich er terdege van bewust dat het in het geval van een motorongeval over het algemeen de voorkeur heeft dat de rijder vrij is van de motor in plaats van eraan vast te zitten. Honda’s veiligheidsgordelsysteem heeft een sensor die detecteert wanneer de fiets kantelt. Op dit punt kan het zadel van de fiets worden losgemaakt en heeft de berijder volledige beweging.

Alleen de tijd zal leren of en wanneer Honda deze functie openbaar beschikbaar zal maken. Veiligheidsgordels zullen echter niet op uw volgende motorfiets zitten, aangezien het patent meer dan tien jaar geleden werd ingediend.

Conclusie

Het is niet veilig voor een motorrijder om een veiligheidsgordel te hebben, omdat deze een motorrijder met een fiets vastmaakt. Na het lezen van bovenstaande studie Hebben motorfietsen veiligheidsgordels? Nu kunt u het beantwoorden!

Vaak Gestelde Vraag

Moeten Op Motorfietsen Veiligheidsgordels Worden Gedragen?

Het doel is om te voorkomen dat de rijder van de fiets valt als ze sneller gaan. In tegenstelling tot auto’s moeten fietsers echter bewegingen maken, zoals bochten nemen, enzovoort. Hierdoor zijn er geen veiligheidsgordels.

Wat Is De Veiligheidsgordelwet Van New Jersey?

Alle passagiers, inclusief die op de achterbank, moeten minimaal 8 jaar oud en 145 cm lang zijn. Dit omvat de bestuurder en voorpassagier in een personenauto die op een straat of snelweg rijdt. Alle passagiers moeten een goed afgestelde en vastgemaakte veiligheidsgordel dragen.

Wanneer Werd Het Verplicht Om Een Veiligheidsgordel Te Dragen?

Op 1 januari 1986 nam Californië een wet aan die het gebruik van veiligheidsgordels verplicht stelt.

Vereist De Federale Wet Dat Iedereen Een Veiligheidsgordel Draagt?

Met uitzondering van New Hampshire, vereisen alle staten en het District of Columbia dat volwassenen op de voorstoelen veiligheidsgordels dragen. In 32 staten en het District of Columbia vallen volwassen passagiers op de achterbank ook onder de wetgeving. Primaire handhaving vindt plaats in 34 staten en het District of Columbia.