Welk Percentage Motorongevallen Is De Schuld Van De Rijders?

Wegen worden elke dag veiliger. Aan de andere kant veroorzaakt de onoplettendheid van bepaalde chauffeurs in de VS nog steeds elk jaar veel doden. De situatie is zo’n punt dat burgers vrezen of de openbare weg veilig is om te rijden.

Motoren leveren hier een belangrijke bijdrage aan. Maar welk percentage van de motorongevallen is de schuld van de rijders, vraagt u zich af? Ongeveer 40%. De meeste motorongevallen gebeuren vanwege de verantwoordelijkheid van de getroffen rijder of een motorrijder van een andere fiets.

Deze cijfers zijn alarmerend. Maar door veiligere verkeersregels en bewustwording te bevorderen, kunnen we de aantallen terugdringen. In dit bericht wordt uitgelegd waarom motorrijders een groter risico lopen om betrokken te raken bij dodelijke ongevallen en hoe ze deze kunnen voorkomen.

Volgens het Indiana University Public Policy Institute wordt ongeveer 40% van de dodelijke ongevallen veroorzaakt door ruiters.

De overige 58% wordt veroorzaakt door nalatigheid van een andere motorrijder, terwijl slechts 2% van de andere eenzijdige ongevallen. De meeste motorongevallen zijn ofwel het gevolg van de nalatigheid van een andere rijder of de verantwoordelijkheid van de rijder.

Dit komt door onoplettendheid van de chauffeurs. Een ander onderliggend probleem is een gebrek aan begrip van straatwetten en veiligheidsprotocollen.

Is Er Een Plaats Waar De Meeste Motorongevallen Dodelijk Zijn?

Dodelijke ongevallen met motorrijders komen in sommige gebieden meer voor dan in andere. Een paar bijdragende factoren gaan hier achter schuil. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Steden

In stedelijke gebieden komen meer fietsongevallen voor dan in dorpen. NHTSA, de National Highway Traffic Safety Administration, meldt dat meer dan 60% van alle fietsongevallen plaatsvonden in grote steden. En deze aantallen nemen alleen maar toe.

Dit komt doordat steden een hogere bevolkingsdichtheid hebben dan dorpen. Er zijn meer mensen, auto’s en voetgangers, wat de kans op aanrijdingen vergroot.

  • kruispunten

Het is bewezen dat 35% verkeersongevallen gebeuren op kruispunten. Fietsen hebben de neiging om linksaf te slaan over het verkeer, denkend dat ze in het gat passen. Maar hoge snelheid en roekeloos rijden veroorzaken vaak te veel ongelukken op kruispunten.

  • Niet-interstate wegen

Verrassend genoeg gebeuren er meer fietsongevallen op niet-interstate wegen dan op interstate. Dit komt omdat snelwegen zijn bedoeld om zo snel mogelijk van de ene plaats naar de andere te reizen.

Ze worden gebruikt door zakenmensen en forensen die naar hun werk of andere verplichtingen willen zonder tijd te verspillen.

Niet-interstate wegen, aan de andere kant, zijn zogenaamd veel stiller en leger. Veel motorrijders maken van deze gelegenheid gebruik om met hoge snelheden te fietsen. Maar fouten zullen onvermijdelijk gebeuren, en op dergelijke wegen komen meer ongevallen voor.

  • Zuidelijke staten van de VS

De zuidelijke staten zijn de thuisbasis van 80% van alle motorongevallen. Dit omvat omstandigheden zoals Mississippi, met het hoogste sterftecijfer, Texas, Florida, Noord- en Zuid-Carolina, Kentucky, Missouri, Arizona, Louisiana en New Mexico. Andere zuidelijke staten zoals Nevada, Tennessee en Alabama vallen ook op de lijst.

De reden hierachter is dat deze staten relatief warmer zijn. In de zomer kan de extreme hitte zorgen voor een toename van fietsongevallen. Ze verbeteren in de winter en stabiliseren.

De Belangrijkste Redenen Achter Motorongevallen

Redenen achter motorongevallen

Motorfietsen zijn veel kwetsbaarder dan auto’s en andere motorvoertuigen op de weg. Motorrijders en motoren hebben helemaal geen bescherming, terwijl auto’s een stevig schild aan hun zijkanten hebben. Ze zijn meer blootgesteld aan de gevaren van de weg, en dus worden ze het zwaarst getroffen door ongevallen.

Toch worden ongevallen vaak veroorzaakt door fouten van de bestuurder. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van ongevallen:

  • Verkeer komt binnen

Omdat motorfietsen klein zijn, maken sommige motorrijders de fout verkeerde afslagen in het verkeer te maken. Plotselinge bochten naar links maken tegenover doorgaand verkeer, denkend dat ze de kloof zullen overbruggen, is een van de grootste redenen voor een motorongeluk.

Auto’s en andere voertuigen op de weg hebben ook een grotere uitdaging om fietsen te spotten, omdat ze kleiner zijn en snel bewegen. Vrachtwagen- en autochauffeurs hebben minder zicht, waardoor het moeilijker is om snel te reageren.

  • Slecht zicht en blinde vlekken

Een andere factor die bijdraagt aan motorongevallen is het onvermogen van automobilisten om ze in hun dode hoek te zien. De dode hoeken van de auto zijn de uiterste achterkant en achter de zijruiten, en de achteruitkijkspiegels en bovenspiegels bestrijken dat gebied niet.

Omdat motorfietsen klein zijn, kunnen ze heel snel opgaan in deze gebieden. Het is moeilijker voor auto- en vrachtwagenchauffeurs om ze op te merken, dus er gebeuren veel ongelukken.

  • Ongecontroleerd rijden

We weten allemaal dat motorfietsen snelle machines zijn, en de meeste motorliefhebbers kiezen een fiets op basis van snelheid, geluid en wendbaarheid. Hoewel dit prima is voor een hobby, kan het problematisch worden wanneer de motorrijders stunts proberen op de openbare weg.

Veel ongevallen worden veroorzaakt door onvoorzichtig rijden. Het is gevaarlijk om met hoge snelheden te rijden, met andere voertuigen te racen of pacten te overschrijden.

Vaker of niet, gebeurt er een enkel ongeluk en ontstaat er een groot ongeval.

  • Ongecontroleerd van rijstrook wisselen

Fietsen zijn snel, dus sommige rijders wisselen te vaak van rijstrook om langzamer verkeer te passeren. Het splitsen van rijstroken is een slechte gewoonte die tot ongewenste aanrijdingen leidt. Een motorfiets die te snel van rijstrook verandert terwijl hij zich in de dode hoek van een auto bevindt, kan ertoe leiden dat hij de motor uit het oog verliest en tot een ongeval leidt.

In veel staten hier in de VS is te snel wisselen van rijstrook wettelijk illegaal.

  • Natuurlijke oorzaken

U kunt het weer en andere natuurlijke onzekerheden voor ongevallen niet uitsluiten. Besneeuwde of gladde wegen in combinatie met onveilig rijden kunnen uitglijden en vallen veroorzaken, wat leidt tot tonnen fietsongevallen.

Hoe Motorongevallen Te Voorkomen?

Met het juiste bewustzijn is het mogelijk om motorongevallen op grote schaal terug te dringen. Attracties en autoritten moeten slechts enkele bewustmakingsprotocollen hanteren om veilig reizen op de openbare weg te garanderen.

  • Gebruik fellere kleuren

Probeer het dragen van een heldere helm met een veiligheidsbril en een fietspak op. Deze moeten knipperende kleuren hebben, zodat u op de weg gezien kunt worden. Voeg wat felle, knipperende lichten toe aan de achterkant van je fiets als je kunt.

Fietsers gebruiken dit meestal bij het woon-werkverkeer op de weg. Door er een aan uw motorfiets toe te voegen, kunt u ook de zichtbaarheid voor andere weggebruikers aanzienlijk vergroten en ervoor zorgen dat u gezien wordt.

  • Pas op voor speciale plaatsen

In een vorige paragraaf heb ik enkele specifieke plaatsen besproken waar de kans op dodelijke motorongevallen groter is. Ze komen vooral voor in steden en kruispunten en op het platteland. Wees dus extra voorzichtig als u op een kruispunt staat.

Neem de extra tijd om naar links en naar rechts te kijken. Als u het verkeer oversteekt, doe dit dan langzaam en geduldig. Houd de extreme sporten voor specifieke raceroutes.

  • Onderzoek naar motorveiligheid en dode hoeken

Het is belangrijk om bekend te zijn met de juiste verkeersregels voor het rijden op een motorfiets. Als je het niet weet, kun je ervoor kiezen om een cursus te volgen of er gewoon uitgebreid online onderzoek naar te doen. Je leert veel van de do’s en don’ts, en het zal je helpen bewuster en veiliger op de weg te zijn.

Je bewust zijn van je blinde vlekken is zo’n regel. Motoren hebben ook dode hoeken, net als auto’s. Controleer uw dode hoeken wanneer u afslaat, van rijstrook verandert of op kruispunten. Zo voorkom je ongewenste botsingen.

  • Zorg voor de juiste bescherming

Als er zich een ongeluk voordoet, lopen u en uw fiets letsel op. U kunt ernstig letsel voorkomen door de juiste beschermende kleding te dragen.

De meest elementaire is een helm. Je moet de Universele Helmwet volgen. Als u van plan bent om voor een langere periode te reizen, zorg dan voor voldoende handschoenen en bescherming. Met de juiste uitrusting bent u niet alleen veilig op de weg en helpt u ook als u wordt aangehouden.

De politie gaat ervan uit dat je ervaren bent en goed thuis bent in verkeerswetten als ze zien dat je de juiste uitrusting draagt. Dit bespaart u geld en voorkomt dat u in de problemen komt door het ongeval.

Vaak gestelde vraag

Hoeveel auto-ongevallen worden veroorzaakt door motorfietsen?

Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zijn motorfietsen verantwoordelijk voor ten minste 14% van alle dodelijke verkeersongevallen en doden in de VS. Deze omvatten dodelijke slachtoffers en ongevallen bij auto-ongelukken, vrachtwagenbotsingen, enz.

Is het waarschijnlijk dat er doden vallen bij een motorongeluk?

Ja. Er is een kans van 1 op bijna 9000 dat je sterft door een motorongeluk. Een klap op het hoofd is een veelvoorkomende oorzaak van ernstig letsel. Draag altijd een helm.

Wat is de beste manier om een ernstig dodelijk ongeval door motorschade te voorkomen?

De WHO stelt dat bij de meeste fietsongevallen eerst de nek en het hoofd betrokken zijn. Het dragen van een helm is uw beste optie. Het dragen van een helm verkleint de kans op ernstig letsel met bijna de helft.

Conclusie

Je hebt hopelijk veel geleerd over hoeveel motorongevallen worden veroorzaakt door motorrijders. Het hoeft echter niet altijd zo te zijn. U en uw gezin kunnen veilig op de weg zijn door een paar basisrichtlijnen voor verkeersveiligheid te volgen.

Denk eraan om altijd de verkeersregels te gehoorzamen en andere voertuigen niet in te halen.

Hogere veranderingssnelheden kunnen fietsen extreem onstabiel maken. Als het weer verschrikkelijk is, is het nog erger.

Houd je te allen tijde aan je maximumsnelheid en drink geen alcohol als je wilt voorkomen dat je bij de 40% hoort die motorongelukken veroorzaakt. Proost!