De populariteit van voertuigen met een hoog dak neemt toe. Het lijkt erop dat er in deze sector meer keuze is dan in auto’s die lager bij de grond zitten – SUV’s, vrachtwagens, cross-overs, CUV’s, cross-over-coupes, enz.

Deze voertuigen zijn populair vanwege hun ruime interieur. Sommige mensen willen echter geschikt zijn voor elk terrein. Een auto die hoger van de grond staat, presteert beter op oneffen oppervlakken. Het brengt je op plaatsen waar een gewoon voertuig niet kan komen.

Veel cross-overs en SUV’s hebben echter geen offroad-capaciteiten. Veel worden standaard geleverd met toerbanden. Deze banden zijn speciaal ontworpen voor rijden op de snelweg en op straat. Ze hebben ook hogere belastingsclassificaties.

Nu is het waar dat deze banden kunnen worden gebruikt om over lichter terrein te rijden, maar als ze in modder of over grote rotsen worden geplaatst, zullen ze snel grip verliezen. Als u uw voertuig naar een hoger niveau wilt tillen als het gaat om offroad-tractie, wilt u terreinbanden.

Deze banden zijn speciaal ontworpen om u een combinatie te bieden van veilige en betrouwbare straatprestaties en geavanceerde offroad-tractie. De beste banden voor alle terreinen zouden u een responsieve dagelijkse rit moeten bieden, maar u toch voldoende offroad-tractie moeten geven, zelfs in de meest gladde omstandigheden.

Natuurlijk kunt u betere prestaties op de weg krijgen met een set toer- of snelwegbanden, of betere offroad-tractie met een set modder- of terreinbanden met maximale tractie. Geen van deze banden biedt dezelfde combinatie als een all-terrain band.

Als dat voldoende was om u te overtuigen om terreinbanden voor uw voertuig aan te schaffen, bent u hier aan het juiste adres. We zullen onze top 10 all-terrain banden delen, evenals onze favorieten voor crossovers en SUV’s, in ons artikel “Top 10 beste all-terrain banden beschikbaar in”. Wij hechten veel waarde aan veilig off-road rijden, goede tractie op de weg, straatcomfort en betaalbaarheid.

De BFGoodrich All Terrain T/A KO2 is onze eerste keuze voor terreinbanden voor wie haast heeft.

Houd er rekening mee dat we, voordat we verder gaan met de lijst, ook een koopgids hebben gemaakt. Daar zullen we de kwaliteiten van terreinbanden uitleggen, zodat u kunt beslissen of ze passen bij uw rijstijl.

Mensen kiezen vaak voor terreinbanden omdat ze er agressiever uitzien. Sommige kenmerken blijken later echter tegen te vallen. Deze banden kosten veel geld, zeker voor een set van vier. Daarom raden we u ten zeerste aan dat gedeelte door te lezen als u niet zeker bent van de aanschaf van deze banden.

Verkrijgbaar bijDiscountTireDirect.com

Om vele redenen is de Wrangler-bandenfamilie een van de meest geliefde onder offroaders. Het all-terrain model is onze favoriet die momenteel op de markt is.

Dankzij de Durawall-technologie is de Wrangler All-Terrain Adventure met Kevlar de sterkste all-terrain band die momenteel op de markt is. Deze banden kunnen gedurende langere perioden worden gebruikt op verharde oppervlakken zonder angst voor beschadiging van het loopvlak.

De Wrangler wordt gedekt door Goodyear met een garantie van 60.000 mijl op loopvlak. Dit bevestigt alleen maar dat u met een product van hoge kwaliteit te maken heeft. De prestaties van de Wrangler zijn ook uitzonderlijk. De band kan worden gebruikt voor off-road rijden op grind, vuil, gras en zelfs modder.

De Wrangler werkt op zowel droge als natte straten, in tegenstelling tot veel andere concurrenten. De sneeuwtractie van de Wrangler is uitstekend en de rijkwaliteit is uitstekend.

Dat gezegd hebbende, het loopvlakpatroon op de Wrangler werkt niet erg goed op zand en het produceert iets meer geluid op de snelweg dan we hadden gewild.

Pluspunten

  • Handig op alle offroad-oppervlakken
  • Verrassend goed op wegen
  • Bruikbaar bij lichte sneeuw
  • Best-in-class garantie op loopvlakkleding van 60.000 mijl

2. BFGoodrich All-Terrain T/A KO2

BFGoodrich is een andere fabrikant die zeer goed wordt ontvangen in de offroad-gemeenschap. Misschien wel de belangrijkste reden is de All-TerrainT/A KO2. Ondanks het feit dat deze band ouder is dan de meeste concurrenten, biedt hij nog steeds uitstekende prestaties in het hele assortiment.

U zult geen betere all-terrain banden vinden voor off-road rijden. De race-afgeleide technologie van de KO2 zorgt ervoor dat de band grip heeft op alle oppervlakken, zelfs modder en rotsachtig. Sidewall Armor zorgt voor extra duurzaamheid en afwijzing van losse voorwerpen, wat u extra gemoedsrust geeft.

De KO2 is een zeer agressieve all-terrain band die goed op de weg ligt. De banden zijn erg stabiel op de snelweg en voelen heerlijk aan in de bochten. Zowel op nat als droog wegdek zijn grip en tractie uitstekend voor deze klasse. De sneeuwtractie en het remvermogen van de KO2 zijn fantastisch, met een garantie van 50.000 mijl op het loopvlak, een van de langste in zijn klasse. Dat gezegd hebbende, de KO2 kan behoorlijk luidruchtig zijn op de snelweg.

Pluspunten

Verkrijgbaar bij TireRack.com

Mickey Thompson is een offroad-bandenbedrijf dat hoogwaardige producten biedt aan echte liefhebbers. De Baja ATZ P3 is een van hun beste terreinbanden, vooral omdat hij op elk oppervlak werkt.

Deze banden kunnen worden gebruikt om vol vertrouwen terreinen aan te pakken, zoals grind, vuil, rotsachtig terrein en zelfs zand. Oh, en dankzij de Powerply 3-Ply zijwandconstructie voor zijwandbescherming kan de Baja ATZ P3 tegen een stootje zonder beschadigd te raken.

Op de weg werkt de Baja erg goed en biedt de bestuurder uitstekende stabiliteit en veel grip en tractie. Hoewel de Baja zeer efficiënt is in natte omstandigheden, heeft hij een slechte tractie op sneeuw.

Mickey Thompson biedt ook 45.000 mijl loopvlakgarantie op de Baja ATZ P3, iets minder dan de toonaangevende banden.

Pluspunten

Verkrijgbaar op TyreRack.com

Het terreinaanbod van Kumhos is erg populair bij budgetbewuste kopers. Ondanks de lagere prijs dan veel van de premium concurrenten, verrast deze band met zijn uitstekende prestaties in het hele assortiment.

Voor off-road rijden zou het moeilijk zijn om veel banden te vinden die het beter zullen doen. De AT51 werkt uitstekend op hardgepakte oppervlakken, zoals vuil en grind. Geavanceerde tractie kan worden verwacht op zowel rotsachtige als modderige oppervlakken. We ontdekten dat de AT51 geen betrouwbare tractie biedt in diepe modder.

De AT51 presteert uitstekend op de weg, maar hij is niet de beste. Toch is het volkomen veilig, zowel op droge als natte oppervlakken. Bovendien ontdekten we dat het enorm goed werkt op besneeuwde oppervlakken.

Desondanks ligt de Road Venture AT51 niet erg soepel op de weg en is hij ook niet erg stil.

Pluspunten

Verkrijgbaar op TyreRack.com

Het diepste loopvlak van de Wildpeak AT3W bevindt zich in de categorie voor elk terrein. Dit vertaalt zich in geweldige off-road tractie. Het Falkens-product voor alle terreinen is uitstekend bruikbaar op harde ondergronden, maar ook op diepe modder, rotsachtig terrein en zelfs zand. In sommige opzichten lijkt deze band op echte offroad-banden.

De Wildpeak AT3W is ook zeer duurzaam en sterk. Falken biedt een garantie van 55.000 mijl op loopvlak, wat uitstekend is voor de prijs.

Op de weg presteert de Wildpeak AT3W veilig, zowel op droog als nat wegdek. U zult zich zelfverzekerd voelen achter het stuur dankzij de uitstekende stabiliteit op de snelweg. Deze band is ook zeer goed in besneeuwde omstandigheden dankzij het agressieve loopvlakpatroon en veel lamellen.

Lawaai is echter een probleem op de snelweg.

Pluspunten

  • Bruikbaar in de meeste offroad-omstandigheden
  • Uitstekende stabiliteit, reactievermogen en kwaliteit op de weg
  • Heerlijk in de sneeuw
  • Geweldige garantie op loopvlakkleding van 55.000 mijl

6. Michelin LTX A/T 2

Verkrijgbaar op SimpleTire.com

Michelin is niet altijd het eerste bedrijf dat in je opkomt als je denkt aan offroad rijden. Ze zijn de meest bekende bandenfabrikant onder degenen die banden van hoge kwaliteit willen.

Hun all-terrain band, de LTX A/T 2, is ontworpen voor grotere vrachtwagens of SUV’s. De band is uitstekend geschikt voor off-road rijden op harde ondergronden. Het biedt responsieve en gripvolle prestaties.

De tractie op diepere modder en over rotsachtige oppervlakken is echter niet zo goed als de concurrentie. De focus van Michelin lag echter meer op de weg, waar de LTX A/T 2 uitblinkt. Op straat levert deze band uitstekende prestaties, zowel op droog als nat wegdek. De tractie op sneeuw is ook uitstekend, een van de beste in de categorie.

Deze band is ook een van de meest comfortabele en stilste terreinbanden die we ooit hebben gebruikt, vergelijkbaar met snelwegbanden. De LTX A/T 2 wordt geleverd met een loopvlakgarantie van 60.000 mijl van Michelin, wat de duurzaamheid en taaiheid bevestigt.

Pluspunten

  • Straatgewijze verantwoordelijkheid
  • Uitstekende prestaties op natte en besneeuwde oppervlakken
  • Uitstekende garantie op loopvlakslijtage en levensduur
  • Hardgepakte oppervlakken zijn uitzonderlijk
  • Stil en comfortabel voor een all-terrain band

nadelen

  • Niet bruikbaar in modder of rotsachtige oppervlakken

Verkrijgbaar bij
TireRack.com

Bij het ontwerpen van de TerrainContact AT koos Continental voor een band die gericht was op de weg. Deze band biedt uitstekende grip en tractie op zowel de snelweg als de straat. De rit is ook erg luxueus, en er is niet veel lawaai op de snelweg.

Voor off-road rijden presteert de TerrainContact uitstekend op vuil en grind. De TerrainContact heeft echter moeite met tractie in zware modder en grote rotsen.

Aan de positieve kant biedt Continental een uitzonderlijke garantie op loopvlakslijtage van 60.000 mijl op de band.

Pluspunten

  • Uitstekend geschikt voor onverharde of onverharde wegen
  • Uitstekende prestaties op de weg
  • Geweldige garantie van 60.000 mijl op loopvlakkleding
  • All-terrain banden zijn stil en comfortabel

nadelen

  • Dit is niet de beste optie voor rotsen of modderig terrein

Verkrijgbaar op TyreRack.com

Bridgestone, een ander bedrijf dat vooral bekend staat om zijn wegbanden, koos een vergelijkbare strategie met de Dueler A/T Revo 3 als zijn meest geduchte rivalen.

Dit is de beste all-terrain band die we ooit hebben gezien voor gebruik op de snelweg en op straat. Het is zeer responsief in de bochten en biedt een hoge mate van grip en tractie in de bochten.

Bovendien maakt de Dueler niet veel geluid en brengt hij niet veel trillingen over in de cabine. De enige klacht die we hebben is de iets slechtere tractie op sneeuw.

Voor off-road rijden werkt de Dueler A/T Revo 3 enorm goed over vuil en grind, maar het is niet de beste keuze voor diepe modder. Positief is dat Bridgestone een uitstekende garantie van 60.000 mijl op loopvlak biedt.

Pluspunten

  • Uitstekende eigenschappen op de weg voor een all-terrain band
  • Voor terreinbanden is het erg stil en comfortabel
  • Uitstekende levensduur en garantie op het loopvlak

nadelen

  • Gemiddelde tractie in modder
  • Trekkracht op sneeuw kan beter

9. Hankook Dynapro AT-M

Het aanbod van Hankooks in de categorie all-terrain voldoet aan bijna alle juiste vakjes. Voor off-road rijden biedt het de bestuurder uitstekende tractie op harde ondergronden, zoals grind en vuil. Het kan ook worden gebruikt op rotsachtige oppervlakken of lichte modder. Het is echter niet in staat om in diepe modder te werken.

Op straat waren we onder de indruk van de tractie en grip die deze band biedt, en ook van het algehele reactievermogen. Lawaai zou geen probleem moeten zijn en de rijkwaliteit is vrij soepel. De tractie op sneeuw is echter niet geweldig.

De Dynapro AT-M wordt geleverd met een loopvlakgarantie van 50.000 mijl, wat erg goed is voor de prijs.

Pluspunten

  • Uitstekende tractie en reactievermogen op harde ondergronden
  • Uitstekende tractie op de weg
  • Lange levensduur
  • Budget prijspunt

Verkrijgbaar bij TireRack.com

We waren dol op de Discoverer AT3XLT-terreinband. We waren onder de indruk van de offroad-capaciteiten van deze band, vooral gezien het feit dat hij ook enorm goed rijdt op de weg.

Natuurlijk is de AT3 XLT niet de beste keuze voor zeer diepe modder, maar die taak is moeilijk voor de meeste terreinbanden. De prestaties van de AT3 XLT op harde ondergrond zijn uitstekend en de rijervaring op straat is volkomen veilig.

De XLT blinkt ook uit in verfijning. De Whisper GroovesTM van de band maakt hem erg stil op de snelweg en zorgt voor een soepele rit. Cooper biedt een garantie van 60.000 mijl op loopvlak, die tot de beste in de branche behoort.

Pluspunten

  • Uitstekende offroad-tractie
  • Dagelijkse taken met gemak afgehandeld
  • Werkt op besneeuwde oppervlakken
  • Uitstekende garantie op loopvlakkleding
  • Voor terreinbanden, zeer stil

nadelen

  • Trekkracht in diepe modder is erger dan de beste klasse
  • IJs is niet bruikbaar

Koopgids Voor De Beste Terreinbanden

Koopgids voor de beste terreinbanden

1. Voordelen van terreinbanden

Het grootste voordeel van terreinbanden in vergelijking met normale straatbanden is de geavanceerde offroad-capaciteiten. All-terrain banden zijn meer geschikt voor gladde oppervlakken vanwege hun agressieve loopvlakpatroon en diepere groeven.

All-terrain banden werken veel beter op harde ondergronden, zoals vuil en grind. Dus als u op het platteland woont, zullen deze banden u een veel veiliger en responsiever rijgedrag geven op die oppervlakken. De tractie over grotere rotsen en in modder zal ook veel beter zijn, mede dankzij het agressieve loopvlakpatroon.

All-terrain banden hebben ook een sterkere en duurzamere loopvlakcompound. De meeste zijn snij- en splinterbestendig, wat betekent dat de banden niet beschadigd raken bij het rijden op harde ondergronden. Veel terreinbanden hebben ook een zelfreinigend loopvlakpatroon met steenuitwerpers, wat hun duurzaamheid verder verbetert.

Sommige modellen zijn bestand tegen lekrijden, waardoor ze ideaal zijn voor offroad-avonturen. U kunt de banden beschadigen als u dezelfde banden gebruikt voor toertochten en snelwegen.

All-terrain banden hebben een betere tractie op sneeuw voor straatritten dan toer- en snelwegbanden. Besneeuwde oppervlakken zijn meer geschikt voor het agressieve loopvlakpatroon, vooral als het niet is uitgepakt.

Dat gezegd hebbende, niet elke terreinband werkt geweldig in de sneeuw. Het M+S-symbool is alleen voor sneeuwrijden. Het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snowflake) is een betere optie voor sneeuwrijden. Woont u in een gebied met sneeuwrijke winters, zorg dan dat u zo’n band aanschaft.

2. Nadelen Van Terreinbanden

All-terrain banden zullen meer nadelen hebben dan gewone banden. Dit geldt met name als uw belangrijkste rijactiviteit op de weg is, zoals de meeste mensen doen.

Lawaai is het belangrijkste argument tegen all-terrain banden. Premiumfabrikanten zijn erin geslaagd om terreinbanden draaglijker te maken als het op geluid aankomt, maar ze zijn nog steeds veel luider dan toer- of snelwegbanden. All-terrain bandengeluid kan met name vermoeiend zijn op snelwegen en langere ritten, dus zorg ervoor dat u en de passagiers het voor langere tijd kunnen verdragen.

All-terrain banden kunnen ook de algehele prestaties van uw auto beïnvloeden. Deze banden kunnen zwaarder zijn dan normaal, wat de acceleratie nadelig kan beïnvloeden. Ze reageren ook minder snel, wat het rijden in bochten wat moeilijker kan maken.

Bovendien hebben terreinbanden minder grip en tractie op droog wegdek en hebben ze grotere afstanden nodig om te stoppen bij hogere snelheden. All-terrain banden presteren niet goed op nat wegdek, behalve bij zeer zware regen.

Kiest u voor terreinbanden, dan is het vrijwel zeker dat uw SUV of vrachtwagen meer brandstof verbruikt. Deze banden zijn zwaarder en hebben een grotere rolweerstand. Je zou een verschil van ongeveer 2-3 mpg kunnen verwachten.

Ondanks de algehele taaiheid van deze banden, hebben ze een slechtere levensduur. Natuurlijk kunnen ze meer tegen een stootje in offroad-omstandigheden, maar als je ze meestal op straat gebruikt, kun je een slechtere levensduur verwachten. De garantie op loopvlakslijtage van deze banden weerspiegelt het feit dat terreinbanden worden geleverd met een loopvlakgarantie van 50.000 mijl, terwijl snelwegbanden tot 80.000 mijl meegaan.

3. Hoe Onderscheid Te Maken Tussen Verschillende Terreinbanden?

All-terrain banden zijn vaak heel anders dan snelweg- of toerbanden. Fabrikanten hebben veel flexibiliteit bij het ontwerpen van hun terreinbanden. Sommigen van hen kiezen voor een meer op de weg gericht ontwerp, terwijl anderen kiezen voor betere offroad-rijeigenschappen.

Gelukkig kun je gemakkelijk onderscheid maken tussen op de weg gerichte en off-road gerichte all-terrain banden. De banden met een agressiever loopvlakpatroon en diepe groeven zullen beter presteren op offroad-oppervlakken.

Omgekeerd, als de terreinbanden een loopvlakpatroon hebben dat er minder agressief uitziet, is de kans groot dat ze veel beter werken op straat. Deze banden zullen stiller zijn als het loopvlakpatroon agressiever is.

Let op lamellen in het loopvlak van de band om de tractie op sneeuw te verbeteren. Deze lamellen voegen meer bijtende randen toe aan de band, wat zich vertaalt in betere tractie en remmen op sneeuw, maar ook op ijs.

Ten slotte, hoewel de meeste terreinbanden grote aanhangwagens kunnen trekken of zware vracht kunnen vervoeren, is het het beste om LT-metrische banden te kopen als u van dit soort dingen houdt.

Banden van LT-formaat zijn bestand tegen meer gewicht, waardoor ze een uitstekende keuze zijn om te slepen of te vervoeren. Als u een vrachtwagen van volledige grootte heeft, mag u alleen LT-metrische banden gebruiken.

Laatste Woorden

We zijn ervan overtuigd dat de bovengenoemde banden u een veilige en betrouwbare rijervaring zullen bieden, zowel op straat als offroad. Als u een goede deal vindt op banden die hier niet worden vermeld, lees dan onze recensie.

Als de beoordeling niet beschikbaar is, raden we u ten zeerste aan banden te kiezen van fabrikanten die u volledig vertrouwt. Goedkope all-terrain banden die niet in China worden gemaakt, bieden vaak niet dezelfde prestaties.

Deze banden missen niet alleen de juiste tractie op het terrein, maar zijn ook erg duurzaam. Op sommige modellen kan zelfs een eendaagse offroad-sessie het loopvlak ernstig beschadigen. Als dat gebeurt, is het enige dat u nog over heeft de aanschaf van nieuwe banden, wat het doel van de lagere prijs tenietdoet. Bovendien ontdekten we dat ze niet erg veilig zijn om op de weg te rijden, vooral op nat wegdek.

We onderschrijven alleen beproefde en gerespecteerde fabrikanten. Ze testen elke band voordat ze worden gemaakt, wat zich vaak vertaalt in betrouwbare prestaties op elk oppervlak.