Hoe Strak Moet De Serpentineriem Zijn En Hoe Moet Deze Worden Vastgedraaid?

Het kan behoorlijk beangstigend zijn om de airco midden op de weg plotseling te horen stoppen met werken. Als het toch gebeurt, heb je je ooit afgevraagd wat je moet doen?

Als de kronkelige riem niet strak of los zit, kunnen de motor van uw voertuig en andere elektrische componenten plotseling stoppen met functioneren. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om te begrijpen hoe strak de kronkelige riem moet zijn en hoe deze aan te spannen.

Hoe strak moet de kronkelige riem zijn? Het moet binnen een bereik zijn dat geschikt is voor uw motor. Idealiter zou het niet meer dan 1 cm moeten stuiteren als je het vanuit het midden draait.

Wat Is Een Serpentine Belt En Hoe Werkt Het?

Net als de meeste andere complexe onderdelen van een motor, is de kronkelige riem een sterke rubberen riem die de meeste accessoires binnenin aanstuurt, inclusief de dynamo. Spanning is een heel belangrijk ding om te behouden als het gaat om een serpentineriem. Het werkt meestal door een aantal katrollen.

Enkele van de cruciale onderdelen van het motorsysteem, zoals een airconditioningcompressor. Luchtpomp, stuurbekrachtigingspomp en waterpomp vertrouwen op deze riem voor een ononderbroken werking.

De riem verbindt alle apparaten met elkaar en zorgt ervoor dat ze goed functioneren. Over het algemeen wordt er een automatische spanner of een stelschroef bij de riem geleverd om de juiste spanning aan te brengen die nodig is om deze apparaten te laten werken.

Als de riem losraakt of niet meer werkt, is het mogelijk dat uw motor oververhit raakt of dat uw stuur de controle verliest.

Effect Van Spanning Op De Efficiëntie:

Zoals ik al zei, is de efficiëntie van de Serpentine-riem direct gerelateerd aan de spanning. Dit betekent dat de prestatie en het resultaat van de riem beter zullen zijn als deze strakker is.

Deze spanning houdt de apparaten verbonden met de katrollen en voorkomt dat de riem wegglijdt. Dit geldt voor alles inclusief de airco en de besturing.

Dus als de riem voor wat dan ook draait, omdraait of uitrekt terwijl hij zijn werk doet, zal hij snel verslijten door te stikken in de motoraccessoires en je zult bijna onmiddellijk het slechte effect op hun prestaties zien. Uw motor kan plotseling stoppen met functioneren, nog erger.

Dit gebeurt omdat de spanning te laag is en de motor meer vermogen begint te gebruiken dan normaal. Dit is van invloed op alle apparaten, inclusief efficiëntie en prestaties.

Je moet dus regelmatig de spanning van je kronkelige riem controleren om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.

Uw kronkelige riem moet worden afgesteld op een manier die niet te strak is voor het systeem. Als het te los wordt, stopt het systeem met werken. Deze riem moet op de juiste maat worden afgesteld, omdat hierdoor poelies of verbindingen kunnen losraken. Maar hoe strak het moet zijn, hangt af van het motorsysteem dat u gebruikt.

Wilt u geen voortijdige uitval van uw lagers of aansluiting in uw apparaten?

Wat Zijn De Tekenen Van Een Problematische Kronkelige Riem?

Het is normaal dat de riem slipt, barst of schilfert naarmate hij ouder wordt en begint te slijten of de rubberen onderdelen loslaten. De riem kan vervuild raken met giftige vloeistoffen en niet goed uitgelijnd raken als hij barst. U moet het probleem dus onmiddellijk identificeren voordat het te ver gaat.

Dit zijn de meest voor de hand liggende tekenen van een falende kronkelige riem.

Piepende geluiden: U kunt piepende geluiden horen in de motor van uw riem als deze begint af te glijden. Dat betekent dat de riem een lage spanning heeft of een riemrek heeft. Dit kan er ook op duiden dat de poelie en riem niet goed samenwerken.

  • Barsten of slijtage: soms kan je kronkelige bel ook fysieke schade vertonen, zoals scheuren, slijtage, brokjes of scheiding van ribben.
  • Als uw AC of stuurinrichting niet meer werkt, kan dit een teken zijn van uw kronkelige riem. Ook kan de dynamo of waterpomp deze tekens versterken.
  • Pech van het voertuig: Als uw kronkelige riem een extreme toestand bereikt en u het voertuig toch hebt gebruikt, zal dit ertoe leiden dat de rit halverwege uw rit stopt.

Mogelijk ziet u ook een knipperend motorlampje. Als je het gevoel hebt dat er een probleem met de kronkelige riem is, negeer het dan niet.

Hoe Strak Moet De Serpentinegordel Zijn?

Wanneer uw motor luide, piepende geluiden maakt, weet u dat het tijd is om uw kronkelige riem te inspecteren. Wanneer dit gebeurt, moet u onmiddellijk de positie van de riem controleren.

Als je niets op tijd doet, zal de riem langzaam over de poelies gaan, en het verwijderen van de verbindingen zal resulteren in een plotselinge uitval van de motor.

De meest juiste spanningsmeting van een kronkelige riem is dat deze niet meer dan 1 cm mag stuiteren als je hem vanuit het midden draait. Vanuit deze positie zal het losraken als je meer draait en het zal strak worden als het minder wordt gedraaid

Zorg ervoor dat de riem in de juiste positie staat, niet te veel spanning op de kronkelige riem , niet te weinig spanning. Deze posities kunnen ernstige gevolgen hebben.

Hoe Een Kronkelige Riem Aan Te Spannen?

Nu je weet hoe belangrijk het is om de kronkelige riem in de juiste positie te krijgen, moet je de stappen kennen om hem aan te spannen. Dit artikel geeft u een overzicht van hoe u de serpentineriem kunt spannen.

Onthoud altijd dat de riem niet te los of te strak moet zijn, gewoon perfect!

Conventionele werkwijze:

In de meeste voertuigen wordt de spanning van de riem geregeld door een generator die in de buurt van de motor is geplaatst.

U moet de generator van of naar de motor verplaatsen om deze spanning aan te passen. De riem kan worden afgesteld met de scharnierschroeven op de generator.

Om de riem correct aan te spannen, verwijdert u de generator van de motor. Draai vervolgens de schroeven van het scharniergedeelte los en trek de riem naar binnen. Zorg ervoor dat de spanning goed is. Als de spanning niet goed is, draait u de schroeven rond het draaipunt vast.

Gebruik een hamerhendel om de generator naar de motor te bewegen om de riem los te maken. U kunt de riem eruit trekken nadat u de schroeven uit de spil hebt losgemaakt.

Nogmaals, controleer de spanning en als het goed lijkt, beide de schroeven terug.

moderne procedure

Tegenwoordig worden de motoren geleverd met een automatische riemspanner met een poelie-opstelling. Dit is de meest veelzijdige spanner die ooit is uitgevonden.

Deze opstelling maakt het gemakkelijker om de spanning van de kronkelige riem aan te passen dan om de hele generator te verplaatsen.

Om de spanning op de poelieriem aan te passen, moet u bij de spanrol komen. Dit proces kan worden ondersteund door de gebruiksaanwijzing.

Haal daarna bijna de helft van de katrol eruit. Draai vervolgens de schroeven zowel linksom als rechtsom met een steeksleutel om de spanning aan te passen.

Draai de riem om de spanning en de draaimarge te meten. Alles is in orde en in de juiste positie, draai de schroeven weer vast. Zet de motor aan en verwijder de kappen. Hiermee kunt u de trillingen van de lagers en poelies inspecteren. Zorg ervoor dat de kronkelige riem in de juiste richting draait.

U moet het deksel van de poelie verwijderen en de bouten aandraaien als er een storing is. Zorg er echter voor dat de riemuitlijning niet beweegt terwijl u de spanning probeert aan te passen.

Start de motor opnieuw nadat u het poeliedeksel hebt verwijderd. Je moet deze stap continu blijven doen totdat de kronkelige riem soepel begint te draaien en de motor stopt met het maken van piepende geluiden.

Belang van de spanning:

Nu zou u een idee moeten hebben van hoe belangrijk de spanning op de kronkelige riem van uw motor is. Het motorgeluid zou voldoende moeten zijn om u te waarschuwen als de spanning weg is.

Ook zullen zowel losse als strakke riemen ervoor zorgen dat de apparaten niet meer werken, wat leidt tot slijtage van de riem. Hierdoor verliest uw voertuig uiteindelijk zijn efficiëntie.

Zoals ik al zei, is het belangrijk om de staat van uw riemen te controleren voordat het te laat is. U moet ook de handleiding raadplegen voor meer informatie over de spanning.

Het spannen van de riem gedurende de dag kan spanningsproblemen veroorzaken. Dit moet zo snel mogelijk worden gecorrigeerd.

Hij gaat lang mee als je de riem in goede staat houdt en goed onderhoudt. U moet ervoor zorgen dat uw riem regelmatig wordt onderhouden en gecontroleerd om van een soepele rit te genieten.

Conclusie:

Nu moet je weten hoe strak de kronkelige riem moet zijn. De spanning kan een cruciaal onderdeel zijn van de prestaties van een motor, maar kan ook de meeste elektrische problemen in uw voertuig veroorzaken.

Daarom moet u een probleem met een kronkelige riem nooit negeren. Je weet niet waar een simpel piepend geluid toe kan leiden.

Zorg ervoor dat u de instructies leest voordat u probeert uw probleem op te lossen. Maar als u niet zeker genoeg bent, vraag dan een professional om het werk voor u te doen.