Soorten Slepen

  1. Parasitaire slepen
  2. Vorm slepen of druk slepen
  3. Huidwrijving slepen
  4. Profiel slepen
  5. Interferentie sleept
  6. Door lift geïnduceerde weerstand
  7. Golfsleept

Gedetailleerde verduidelijking van elk type luchtweerstand in vliegtuigen wordt hieronder gegeven. Luchtweerstand van vliegtuigen is onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: parasietweerstand en door lift veroorzaakte weerstand plus een extra bonuscategorie die specifiek is voor piloten van supersonische jets.

Alle soorten luchtweerstand kunnen grote gevolgen hebben voor uw vliegtuig. Maar laten we, voordat je toestaat dat dit je naar beneden sleept, eens kijken naar de bronnen van luchtweerstand en praten over hoe het aantal ervan kan worden verminderd.

Parasiet Drag

Parasitaire weerstand is de meest significante vorm van weerstand. Het wordt veroorzaakt door iets in de materialen, vorm of constructie van het vliegtuig dat weerstand genereert. Parasitaire weerstand heeft niets te maken met lift. Het kan de vorm aannemen van wrijvingsweerstand op de huid of vormweerstand. De parasiet slepen heeft drie soorten.

  1. Huid wrijving slepen.
  2. Sleuren.
  3. Interferentie Slepen.

Huidwrijving Slepen

Huidwrijvingsweerstand is een soort parasitaire weerstand die wordt veroorzaakt door harde plekken op de huid van het vliegtuig. Huidwrijvingsweerstand wordt veroorzaakt door alles dat het oppervlak van het vliegtuig minder glad en aerodynamisch maakt. Denk aan Olympische zwemmers die voorzichtig hun benen scheren en strakke, gladde pakken en petten dragen. Dit is om de wrijvingsweerstand van de huid te verminderen.

Deze belemmeringen worden vaak veroorzaakt door structurele problemen zoals klinknagels en richels om de vluchtbesturing te verbeteren. Als ijs, sneeuw, vuil, dode insecten of ander vuil zich op het casco mag ophopen, kan dit ook wrijvingsweerstand van de huid veroorzaken omdat het de soepele en ononderbroken luchtstroom over het vliegtuig verstoort. Het ijsvrij maken van vliegtuigen is een belangrijke stap voordat u vertrekt in winterse omstandigheden.

Aftermarket-oppervlaktecoatings geïnspireerd op haaienhuiden die de weerstand verminderen, zijn ook beschikbaar. Deze coatings van nanodeeltjes zijn ontworpen om de kleine onvolkomenheden op uw casco op te vullen, terwijl ze beschermen tegen corrosie, de levensduur van de verf verlengen en ervoor zorgen dat verontreinigingen minder goed aan het oppervlak kunnen hechten. Regelmatig schoonmaken met een product zoals Wash Wax ALL kan ook helpen om vuil te verwijderen en uw vliegtuig te beschermen.

Vorm Slepen / Druk Slepen

Vormweerstanden of drukweerstand is een soort parasitaire weerstand die echt wordt veroorzaakt door de algehele vorm van het vliegtuig en de manier waarop die vorm samenwerkt met de luchtstroom. Sommige vormen zijn aerodynamischer dan andere, en hoe schoner het vliegtuig door de lucht snijdt, hoe minder weerstand het zal veroorzaken.

Dit is de reden waarom kleine, slanke vliegtuigen minder weerstand genereren dan grote, stompe vliegtuigen of waarom, terwijl je je hand uit een autoraam steekt en deze parallel aan de grond houdt, je veel minder weerstand ervaart dan wanneer je hem loodrecht houdt.

Interferentie Drag

Interferentie slepen is het laatste type parasiet slepen. Terwijl lucht rond ons vliegtuig stroomt, denken we vaak na over hoe het over de vleugels volgt, maar verwaarlozen we dat het in wisselwerking staat met verschillende componenten, net als de lont, de stutten van het landingsgestel en nog veel meer.

De luchtstroom stroomt met een verschillende snelheid en pad door elk onderdeel. Als gevolg hiervan raken de omgeleide luchtstroomstromen elkaar en produceren ze extra weerstand naast de bestaande weerstand.

De totale hoeveelheid gegenereerde weerstand is groter dan afzonderlijk. Interferentieweerstand is het grootst in gebieden met scherpe hoeken, zoals het gebied waar de vleugelstijl de romp raakt, de onderkant van de romp of waar de vleugels aansluiten op de romp.

Profiel Slepen

De profielslepen en vormslepen hebben meer overeenkomsten wat betreft grootte en configuratie. Soms worden beide soorten weerstand samen in overweging genomen als de algemene profielweerstand van het vliegtuig. De profielweerstand is de hoeveelheid vormweerstand plus de hoeveelheid interferentieweerstand.

Door Lift Veroorzaakte Weerstand

Het slepen van parasieten is niet de enige grote categorie geneesmiddelen. Door lift geïnduceerde weerstand (of eenvoudigweg geïnduceerde weerstand) is ook een belangrijke categorie. Door lift veroorzaakte weerstand is, omdat het klinkt, een soort weerstand die wordt geproduceerd als een bijproduct van lift.

Door de lift geïnduceerde weerstand wordt veroorzaakt door lucht die van onderaf langs de vleugel omhoog stroomt. Vleugels met een lagere elementverhouding zullen meer door de lift geïnduceerde weerstand genereren dan vleugels met een buitensporige elementverhouding. Sommige vliegtuigen zijn geconstrueerd met naar boven gebogen vleugeltips die bekend staan als winglets om de hoeveelheid door de lift veroorzaakte weerstand die ze genereren te verminderen.

Een andere bron van door lift geïnduceerde weerstand is downwash. De slepende randen van je vleugels worden meegesleurd door lucht en wervelingen, wat neerwaartse stroming veroorzaakt. Hun neerwaartse hoek verschuift ook het relatieve windpad naar beneden. Omdat de liftvector loodrecht staat op de relatieve wind, verschuift de liftvector ook naar achteren, wat extra weerstand oplevert.

Golf Slepen

Piloten in de algemene luchtvaart zullen het laatste type vliegtuigweerstand niet ervaren. Om Wave Drag te genereren, moet een vliegtuig met supersonische snelheden vliegen. De voorrand van de vleugels heeft een supersonische snelheid wanneer een vliegtuig supersonische snelheid bereikt.

Dit produceert een schokgolf die teruggaat langs de achterste rand van de vleugel die met subsonische snelheid vliegt. De schokgolf zorgt ervoor dat de luchtstroom zich splitst van de achterste rand van de vleugel, waardoor golfweerstand ontstaat.

Conclusie

Veel Gestelde Vragen

Er Zijn Twee Soorten Weerstand Die Een Vliegtuig Kunnen Beïnvloeden.

Drag is de kracht die de beweging van een vliegtuig door de lucht kan weerstaan. Er zijn twee hoofdtypen weerstand: parasitaire weerstand of geïnduceerde weerstand. Het eerste type wordt parasietsleep genoemd. De tweede, geïnduceerde weerstand wordt veroorzaakt door een groeiende lift van het draagvlak.

Hoe Beïnvloedt Luchtweerstand Een Vliegtuig Tijdens De Vlucht?

Slepen is de kracht die vliegtuigen naar achteren duwt en vertraagt terwijl ze door de lucht vliegen. Veel huidige innovaties in de vlucht zijn gericht op het zoveel mogelijk verminderen van de luchtweerstand op vliegtuigen. Met veel minder weerstand kunnen vliegtuigen hogere snelheden behalen met dezelfde hoeveelheid stuwkracht als voorheen.

Drag Is Zo Essentieel!

Drag is de kracht die wordt uitgeoefend door een vloeistofstroom op een obstakel in zijn richting of gevoeld door een object dat via een vloeistof beweegt. De omvang en de manier waarop deze kan worden verminderd, zijn van vitaal belang voor ontwerpers van bewegende voertuigen, schepen, hangbruggen, koeltorens en verschillende constructies.