Wat Is Voorbelasting Op Mountainbikevering? Beantwoord!! !

Wat Is Voorbelasting Op Mountainbikevering?

Het leuke van mountainbiken is dat je over ruw en oneffen terrein rijdt, meestal in een snel tempo! Mountainbikes zijn bijna altijd uitgerust met verende voorvorken. Verschillende daarvan hebben zelfs enige basisaanpassingen om de ophangingsinspanning te verbeteren. Dus, wat is voorbelasting op mountainbikevering?

Spiraalvorken zijn de laatste tijd de meest voorkomende en worden aangeboden op instapfietsen, omdat ze doorgaans vrij laag zijn. Luchtvorken zijn iets geavanceerder en lichter en zijn alleen te vinden op topfietsen.

Weten hoe je de verschillende knoppen en wijzerplaten op je vering moet aanpassen, is niet alleen nerds opwindend, maar het stelt je ook in staat om je algehele rij-expertise te verbeteren door te spelen met enkele basisinstellingen.

Gids Over Wat Is Voorspanning Op Mountainbikevering?

Budgetvorken hebben vaak de preload-knop in één gebied. Sommige vorken hebben de voorbelastingsknop aan één kant, terwijl andere deze aan beide hebben. De preload-draaiknop lijkt op een ronde knop met een + aan de ene kant en een – aan de andere kant

Wat Is Voorladen?

Preload is de hoeveelheid verzakkingen die de schok kan toestaan als de fiets nog in rust is, met het gewicht van de rijder erop. Het bepalen van de juiste voorspanning is erg belangrijk, want als deze te hoog is, kost het extra energie om de schokbreker te verplaatsen en de veren samen te drukken, wat leidt tot een duurzamer en ongevoeliger schoksysteem.

Als het te laag is, zullen uw schokken niet ondersteunend zijn als u dat eenmaal wilt. U kunt mogelijk een duik remmen als u een ervaren bestuurder bent. Preload comprimeert uw veer voor zodat er meer/minder kracht nodig is om de vork in te drukken. Het verhogen van de voorspanning kan de stijfheid van de vork vergroten (zoals het verhogen van de luchtdruk in een luchtvork).

Het verminderen van de voorspanning kan de stijfheid van de vork verminderen, bijna zoals het verlagen van de luchtdruk in een luchtvork. Hard remmen, hard landen tijdens een sprong en abrupt trappen om te accelereren kunnen er allemaal toe leiden dat de ophanging de bodem bereikt of de veerweg omhoog brengt. Als je hard rijdt, is het geen goed idee om je hand naar beneden of naar boven te halen.

Elk van de uitersten kan ervoor zorgen dat u grip verliest. Preload kan worden gebruikt om te bepalen hoe snel uw vorken reageren op stoten bij minder intensief gebruik. Het voorbelasten van de veer kan de kracht vergroten die nodig is om erop te drukken. Evenzo kan te veel voorbelasting voorkomen dat de vork reageert op kleine hobbels, waardoor deze hard wordt.

Positieve Voorspanningsveren

De hoofdveren in spiraalschokbrekers met positieve voorspanningsveren houden de fiets stabiel wanneer u op rotsachtig terrein rijdt. wanneer je de voorspanning op de positieve vork verhoogt, kan de positieve veer daar een extra belasting op hebben dan de negatieve veer. U ziet een afname van de doorzakking. Als je op ruw terrein rijdt, is het belangrijk om deze veren in balans te houden.

Negatieve Voorspanningsveren

Negatieve voorspanningsveren op een vork zijn verantwoordelijk voor de weerzinwekkende kracht die wordt gegenereerd door de schokveer met positieve voorspanning. De 2 in balans houden en voorkomen dat de doorzakking te mooi draait of dat de schokken te snel drukken.

Luchtschokken kunnen negatieve voorspanningsveren bevatten. Ze hebben echter een ander doel dan spoelschokken. Een negatieve luchtkamer in een luchtschok is vergelijkbaar met de negatieve voorspanningsveren op een spoelschok

Hoe Stel Ik De Voorbelasting Van Mijn Fiets In?

Spiraalgeveerde vorken hebben een manier om de veer samen te drukken of te ontspannen door aan een knop op de vork te draaien. Om de voorbelasting van de vork af te stellen, moet de doorzakking worden gemeten en moet de mate van samendrukking van de vork worden gemeten zodra de berijder op de fiets zit. De vork moet ongeveer vierendertigste van zijn veerweg doorhangen. Hierdoor kan de vork elk klein geratel en toename van depressies absorberen.

De voorgeladen wijzerplaat kan naar het negatief worden gedraaid om de veervoorspanning te verminderen. Als de vork te stijf is, kunt u de voorbelasting terugdraaien om deze zachter te maken. Draai de voorbelastingsknop naar het positieve symbool als u de vork wilt vastzetten. Dit zal de veer samendrukken, de ophanging verstevigen en sterker maken.

Conclusie

Nu weten we wat voorbelasting is op mountainbikevering? Het aanpassen van de voorbelasting zal een vrij grote rol spelen in hoe uw fiets rijdt. Een voorbelasting van 30 minuten op MTB’s en een 400e voorbelasting op Downhill-fietsen zijn de normen waar de meeste rijders voor staan. Met hetzelfde, realiseer je een goede balans op je vork in overeenstemming met je rijstijl en gewicht is een beetje belangrijk.

Vaak Gestelde Vraag

Wat Is Preload En Hoe Beïnvloedt Het De Vering Van De Fiets?

Preload wordt gebruikt om de schok of veer aan te passen aan de juiste werking binnen de veerweg van de ophanging. Meer voorbelasting kan uw fiets op de vering verhogen en u op de maximale veerweg houden. De voorspanning is minder en de fiets zal lager zitten, dichter bij de onderkant van de veerweg.

Wordt De Rijhoogte Verhoogd Door De Voorbelasting Te Verhogen?

Naarmate u de voorbelasting verhoogt, draait u de kraag verder met de klok mee (naar het zuiden). Dit duwt de veer, waardoor de totale rijhoogte toeneemt. Verminder de voorspanning en de veer zal omhoog gaan om de rijhoogte te verlagen.

Welke Invloed Heeft Preload Op De Afhandeling?

Voorladen is niet hetzelfde als het gebruik van een stijvere (hogere veerconstante) veer. Voorbelasting verandert de veerconstante niet, maar de voorbelasting verandert de kracht om de schok te verplaatsen en een hoge voorbelasting vermindert de schokprestaties aanzienlijk bij kleinere hobbels en zorgt voor een extra harde rit en slechtere tractie.

Wat Gebeurt Er Nadat Je De Preload Hebt Verhoogd?

Een toename van het slagvolume wordt veroorzaakt door een hogere voorbelasting, terwijl een afname van de voorbelasting kan leiden tot een daling van het slagvolume. Dit gebeurt omdat de samentrekkingskracht van de spier wordt beïnvloed.