Wat Zijn De Belangrijkste Kenmerken Van De Nitto Crosstek 2?

De Nitto Crosstek 2 is een all-season snelwegband die is ontworpen voor eigenaren van SUV’s, lichte vrachtwagens en cross-overs.

Volgens Nitto lag de belangrijkste focus bij het ontwerpen van deze band op het bieden van veilige en betrouwbare handling op droog en nat wegdek, het verhogen van de tractie in de winter, het minimaliseren van geluid en het verbeteren van de rijkwaliteit op oneffen oppervlakken.

Om deze dingen te bereiken, gebruikte het bedrijf een loopvlakcompound voor alle seizoenen, ontworpen om te werken bij hoge temperaturen en bij vriesweer. De geavanceerde loopvlakcompound moet bestuurders het hele jaar door tractie, veilig rijgedrag en krachtig remmen kunnen bieden.

De compound is gevormd tot een symmetrisch loopvlakpatroon met behulp van vele functies die zijn ontleend aan Toyos-banden. Het belangrijkste doel bij het ontwerpen van het loopvlakpatroon was uiteraard het verbeteren van de prestaties op nat wegdek.

Drie grote omtrekgroeven op de Crosstek 2 leiden water weg van de band. Dit zou moeten helpen bij de weerstand tegen aquaplaning, vooral bij hevige regen. Ik moet hier echter opmerken dat sommige concurrenten vier omtrekgroeven op hun snelweg-all-season banden hebben.

In zijn verdediging zegt Nitto dat simulatietests hebben aangetoond dat het loopvlakblok en het patroonontwerp helpen om een contactvlak te bieden en een verbeterde weerstand tegen aquaplaning tijdens krachtig remmen, iets waar ik me zeker op zal concentreren bij de beoordeling van nat wegdek.

De loopvlakblokken hebben ook 3D Multi-Wave lamellen die voor extra bijtranden zorgen. Dit is een functie die u niet op veel banden zult zien, en het zal interessant zijn om te zien of dit in de winter helpt. Gelukkig zijn de lamellen in elkaar grijpend, wat de stabiliteit bij hogere snelheden zou moeten verbeteren.

Nitto heeft ook veel aandacht besteed aan comfort. Het Crosstek-loopvlakpatroon van 5 cm is speciaal ontworpen om het geluid op snelwegsnelheden te verminderen. De omtrekgroeven met dichte vertanding op de wanden verminderen het resonantiegeluid van de pijp.

De omtrekgroeven veranderen in buizen wanneer de band op het oppervlak rolt. Dit is bij elke band het geval. Hier echter verstoren de vertandingen de lucht en minimaliseren ze de resonantieruis.

Wat Zijn Onderhoudsindicatoren?

Nitto gebruikt de gebruikelijke visuele slijtage-indicatoren op de Crosstek 2. Hun oplossing is echter geavanceerder dan de concurrentie omdat het zicht biedt op de profieldiepte, maar ook om de uitlijning te controleren.

Zichtbare Treadwear Indicators zijn op zes plaatsen over het loopvlakpatroon geplaatst, inclusief de schouderribben. Hierdoor kan de bestuurder zien hoeveel profiel er nog op de band zit, maar ook of een kant van de band sneller slijt, wat wijst op problemen met de uitlijning.

Het is duidelijk dat ik aanbeveel om de banden te vervangen voordat het zover is, omdat de weerstand tegen aquaplaning slechter wordt naarmate de band verslijt. Wacht ook niet tot de treden gelijk zijn met de zichtbare slijtage-indicatoren.

Crosstek 2 heeft een garantie op loopvlakslijtage van 60.000 mijl op S- en -T-Speed-modellen en een garantie op loopvlakslijtage van 50.000 mijl op H- en -V-Speed-modellen en LT-metrische modellen. De garantie is redelijk voor de prijs.

Ik ontdekte ook dat de meeste eigenaren tevreden waren met de levensduur van de band, vooral gezien de prijs.

Wat Gebeurt Ermee Op Droog Asfalt?

De Nitto Crosstek 2 levert uitstekende tractie op nat wegdek. Bovendien is de stabiliteit op de snelweg erg goed, een kwaliteit die voor veel vrachtwagenbezitters belangrijk kan zijn.

Er wordt een goede grip in de bochten bereikt, hoewel niet uitzonderlijk, en het remmen is uitstekend. Toch reageert de band voor dagelijks gebruik op de input van de bestuurder en presteert hij veilig en betrouwbaar.

Over het algemeen zal de Crosstek 2 je niet verbazen met dynamiek, maar het is nog steeds een capabele snelwegband.

Hoe Is Het Op Natte En Gladde Wegen?

Eerlijk gezegd was de Crosstek 2 niet zo goed op natte wegen als ik had gehoopt. Ondanks de kenmerken die Nitto in de band heeft geïmplementeerd, zijn de prestaties op nat wegdek onder het gemiddelde voor deze categorie.

De Crosstek 2 vertoont al zwakke punten op een vochtig asfalt, waar hij vergelijkbare geprijsde concurrenten achtervolgt op het gebied van grip en tractie.

Bovendien is de weerstand tegen aquaplaning ook niet erg goed. U kunt verwachten dat uw voertuig zich in regenachtige omstandigheden voortbeweegt, vooral als u over plassen rijdt.

En Op Besneeuwde Wegen?

Er is geen enkele all-season band waarvan ik met zekerheid kan stellen dat deze geweldig is voor sneeuwcondities. De Crosstek 2 stelt desondanks teleur.

De tractie op lichte sneeuw is slechts gemiddeld, maar wat nog belangrijker is, de remafstanden zijn erg lang. Ook kunnen de banden niet veilig over sneeuw, de bestuurder moet constant opletten.

Is Het Geschikt Voor Off-road Rijden?

Crosstek 2 is Nitto’s terreinwagen. Hoewel de Crosstek 2 geen offroad-band is, geeft hij je veel grip op vuil en grind.

De loopvlakcompound is sterk genoeg, vooral voor LT-metrische modellen. U hoeft zich geen zorgen te maken over beschadiging van de band. De Crosstek 2 zal niet in de modder of over grote rotsen kunnen rijden.

Is Het Verfijnd En Comfortabel?

Het comfortniveau van de Crosstek 2 was geweldig voor mij. De rijkwaliteit is erg zacht op de snelweg en de band doet het zelfs goed als hij grotere kuilen raakt. Lawaai is geen probleem op de snelweg, zelfs niet met grotere banden.

Bekijk hier meer Nitto Crosstek-video’s: NittoCROSSTEK

Moet Ik De Nitto Crosstek 2 Kopen?

Helaas zou ik de Crosstek 2 aan niemand aanraden. De band heeft zijn sterke punten, hij kan goed overweg met droog wegdek en kan worden gebruikt voor licht off-road rijden.

De benedengemiddelde prestaties op nat wegdek en de tractie en remkracht op sneeuw maken het echter erg moeilijk om het aan te bevelen, vooral gezien de uitstekende prestaties van de concurrentie.

Door zijn tekortkomingen is de Nitto crosstek 2 ook duurder dan hij zou moeten zijn.