Bar En Plaat Versus Buis En Vin - Beste Gids Voor Intercoolers

Als u een auto heeft, heeft u misschien overwogen om een intercooler te kopen. Dit is een wijs besluit. U moet twee keer nadenken of u bar en plaat of buis en vin intercoolers overweegt.

Welnu, het fundamentele verschil tussen de twee is dat staaf en plaat verwijzen naar de intercoolers die hun taak vervullen via een medium van rechthoekige luchtgalerijen. Aan de andere kant voltooien buis en vin hetzelfde werk door een reeks gebogen ventilatieopeningen.

Maar dat is niet alles. Lees hieronder verder voor meer informatie over het onderwerp voordat u een aankoop doet.

Plaat En Staaf Versus Buis En Vin- Verschillen In één Oogopslag

Belangrijkste Verschillen

Er zijn verschillen tussen buis, vin en bar. De verschillen in specificaties zijn in tabelvorm weergegeven. Het wordt hoog tijd dat we deze zaak nader gaan onderzoeken.

Hieronder hebben we enkele van de meest cruciale verschillen en hun korte details verzameld.

Ontwerp

Door de manier waarop ze zijn geconstrueerd, hebben deze intercoolers de namen bar en plaat, buis en vin en vin gekregen. Dit komt door de manier waarop ze gemaakt zijn. Ze kunnen verschillende output- en specificatiewaarden hebben.

De staaf en plaat zijn zo geconstrueerd dat ze zwaarder zijn dan de buis en de vin. Het heeft een zeer vrolijk ontwerp waarbij de serieuzere kern fungeert als een absorberend middel om de warmte naar binnen te laten zinken. Omdat het zwaarder is, kan er meer warmte naar binnen zakken zonder oververhitting van het voertuig te veroorzaken.

Aan de andere kant zijn buis en vin conventioneler en zijn ze geconstrueerd om veel minder te wegen. Ze hebben een zeer dikke buis waardoor ze op hun plaats kunnen worden gehouden zonder te worden beïnvloed door externe trillingen en kracht.

Dikte

Je kunt de intercooler zien als een kruispunt. De buizen wisselen warmte uit en zorgen voor de interactie van gemodificeerde en omgevingslucht. De hoeveelheid lucht die een intercooler naar binnen kan brengen, hangt af van de dikte en het oppervlak. De luchtstroom wordt beïnvloed door de dikte en de koellucht wordt beïnvloed door het gebied.

Zoals we al zeiden, hebben de plaat en de staaf grotere lichamen, wat betekent dat ze meer contact hebben. Hierdoor kan het de warmte goed opnemen.

Aan de andere kant hebben de buis en vin dikkere buizen. Hierdoor kan de lucht sneller stromen.

Productiemethode:

Hoewel de fabricagemethode niet zo belangrijk is als de andere twee, hebben we deze toch in deze sectie opgenomen. De fabricagetechniek verwijst naar de constructie van intercoolers.

Hoewel de kernen anders zijn gemaakt, moet u weten dat de buis, vin, staaf en plaat vaak worden gemaakt met dezelfde oude oventechnieken. Hun materialen worden met elkaar bekleed nadat ze in de oven zijn uitgelijnd. Ze worden dan samen gekleed om de koeler te maken.

Wat Is Een Interkoeler?

Een intercooler is een speciaal apparaat dat in een voertuig wordt geïnstalleerd als medium voor luchtkoeler. Het maakt gebruik van verschillende thermodynamische theorieën om toe te passen op het mechanisme van het apparaat, inclusief het inductieproces.

Intercooler-kern is een geweldige optie voor motoren die snel opwarmen. Ze absorberen de warmte die vrijkomt door de motor en koelen de lucht af terwijl ze de beperking van de luchtstroom verminderen.

Deze apparaten zijn meestal gemaakt van metaal en hebben twee delen: het buitenlichaam en de kern. Het hoofdgedeelte van het apparaat is duurzaam en zal niet gemakkelijk breken.

De kern bestaat uit interne luchtgalerijen of ventilatieopeningen. Het is verantwoordelijk voor het koelen van de lucht.

Wat Is Een Staaf- En Plaatintercooler?

Staaf en plaat hebben een rechthoekige kern. Hierdoor kan er een grotere hoeveelheid lucht door de intercooler van de inlaatlucht stromen.

Intercoolers voor bar en plaat zijn extreem stevig en gaan niet snel kapot. De kern heeft dikke ventilatieopeningen die de algehele stabiliteit verbeteren. Bovendien kan het apparaat hierdoor een grotere luchtcapaciteit hebben.

Bar- en plaatintercoolers hebben geen aerodynamica in hun hoofd. Hierdoor wordt de luchtstroom beperkter. Het is dus niet zo efficiënt.

Voordelen:

  • Het wordt geleverd in tonnen vormen en maten die passen bij uw voorkeur
  • De kans is kleiner dat u schade oploopt.
  • Degenen met turbulatoren bieden nog meer uitstekende warmteafvoer
  • Het heeft een grote luchtcapaciteit
  • Biedt grote stabiliteit

nadelen:

Wat Is Een Tube And Fin Intercooler?

Buis- en vin-intercoolers hebben hetzelfde doel om warmte uit de auto te verwijderen, zoals de balk en plaat. In plaats van rechthoekige ventilatieopeningen hebben ze gebogen vinnen aan de eindtank. Omdat de vinkern gebogen is, verliest deze meer luchtcapaciteit dan zijn rechthoekige tegenhanger.

De buisvin heeft echter een zeer klein oppervlak. Het vinontwerp bij de laadingang zorgt ervoor dat luchtweerstand deze koelers niet domineert tijdens warmteoverdracht.

Buis en vin zijn zeer efficiënt. Ze missen stabiliteit en kracht. Ze kunnen gemakkelijk van hun oorspronkelijke locatie vallen. Ze kunnen ook breken als er te veel druk door de ventilatieopening daalt.

Een ander kenmerk van de tube fin intercooler is hun onvermogen om hoge druk of overmatige luchtstroom te weerstaan.

Voordelen:

  • Het is de helft van het gewicht van de plaat en de staaf.
  • Meestal minder duur
  • Lagere interne luchtweerstand
  • Zorgt voor een betere doorstroming van de achterste kern naar de radiator

nadelen:

Waarom Zijn Intercoolers Belangrijk?

Motoren met turbocompressor kunnen ervoor zorgen dat uw motor gemakkelijk warm wordt. Oververhitting van uw motor kan verschillende problemen veroorzaken, waaronder motorstoringen en verhoogde stromingsweerstand. Dit verkort ook de levensduur van de motoren.

Intercoolers zijn essentieel bij het verminderen van de warmte die vrijkomt door de motor. Het wordt in de buurt van de machine geïnstalleerd, zodat de hete lucht die uit de motor wordt afgevoerd via conventionele stromen door de koeler kan gaan. Wanneer het door de platenkoeler weer aan de lucht wordt afgegeven, verliest het al zijn warmte.

De prestaties van de motor zullen in de loop van de tijd toenemen als deze een hogere warmteafvoer heeft. Bovendien, met een betere luchtstroom en schonere invoer, zou de levensduur van uw motor toenemen.

Veelgestelde Vragen Over Staaf En Plaat Versus Buis En Vin

Wat is het belangrijkste onderdeel van een intercooler?

De kern van de plaat van de koeler is het meest cruciaal. Het hele proces van warmtewisseling vindt plaats in de kern.

Welk type intercooler is efficiënter?

Alle intercoolers hebben hun voor- en nadelen. De tube en fin intercooler is de duidelijke winnaar als we rekening houden met de vaardigheid. Om de luchtweerstand te verminderen, werden ze ontworpen met de interne vinnen van de kernwand. Hierdoor kan er meer lucht naar binnen stromen en warmteverlies.

Betekent een grotere intercooler beter?

Het is niet noodzakelijk waar. Een toestel met een grotere intercooler zal meer luchtcapaciteit hebben. Het kan ook aangeven dat het apparaat meer oppervlakte zal hebben om lucht te weerstaan.

Wat is het ideale materiaal om een intercooler te maken?

Intercoolers kunnen worden gemaakt van elk metaal dat kneedbaar genoeg is om in uniforme vormen te worden gemaakt. Aluminium is het beste metaal voor het plaatontwerp van de buisplaat omdat het een hoge flexibiliteit en lagere kosten heeft.

Is een intercooler hetzelfde als een radiator?

Ze hebben dezelfde materiaal- en functionele kenmerken als warmtewisselaars, maar ze zijn verschillend. Radiator is een onderdeel van een grotere categorie machines, waarvan de intercooler er maar één is.

Conclusie

Dit geeft je veel kennis over Bar en Plate vs Tube And Fin. Welke vind jij het belangrijkst?

Omdat het zo efficiënt is in zijn werk, staat mijn geld op tube & fin. U kunt echter uw eigen mening hebben. Je bent meer dan welkom om het met ons te delen.

Ook vind je het misschien leuk: